środa, 19 sierpnia 2015

Filozofia indyjska. Dżinizm.




~~*~~ 

Dżinizm

 
Dżinizm (Vw.p.ne.) istniał na równi z buddyzmem. Jednak jest od niego różny na praktycznie każdej płaszczyźnie, poczynając od sposobu przekazywania nauk. Dżinizm dostał określoną formę, jako nauki objawione, nie mógł być przeto mocno zmieniany i rozwijany. Równocześnie dorobił się wielu elementów, które mają duże znaczenie dla filozofii przyrody, takie bowiem tendencje już od początku przejawiał dżinizm. Tendencje przyrodnicze filozofii indyjskiej miały rozwinąć się szerzej w dobie systemów klasycznych ortodoksyjnych. W ramach tych nurtów pojmowano duszę przeciwnie, niż zawarte to zostało w Upaniszadach (później buddyzmie i sankhji) – jako Ducha Świata, nieokreślonego i wiecznego, ponad wszelką materią i niematerią. Dżinizm, jak i pokrewne mu, choć późniejsze czasowo doktryny, uznawał istnienie duszy jednostkowej, którą posiada każdy i dzięki niej poznajemy rzeczywistość.
 To religia zwycięzców (od dżina – zwycięzca). Została założona przez Wardhamanę Mahawirę z plemienia Dżniatrików. Był jednym z wielkich nauczycieli – tirthankarów (twórców bordów). Początkowo naśladował ascetów wolnych od więzów (nirgrandha), lecz z czasem jego asceza przybrała surowszą formę. Chodził nagi i w wieku siedemdziesięciu dwu lat zagłodził się na śmierć. Pozostawił po sobie nauki w dwunastu członach (anga), które są wiedzą pochodzącą z objawienia Wszechwiedzącego. Droga ascezy dawała bowiem praktykującemu mądrość i wgląd w istotę rzeczy. Lecz nie to było celem dżinistów, a oczywiście wyzwolenie. Mądrość, jak i uwolnienie (nad)naturalnych zdolności były tylko zjawiskami temu towarzyszącymi.

Po śmierci Mahawiry zakon podzielił się na digambarów (odzianych w powietrze) oraz śwetambarów (odzianych w biel). W epoce klasycznej, kiedy powstały komentarze wierszem (bhasa) i prozą (czunni) do kanonicznych dzieł dżinijskich, wyróżnić można dwóch wielkich autorów, którzy rozwinęli i uaktualnili nauki Dżiny. Będzie to Umaswati (Tattwarthadhigamasutra – Sutry dotyczące poznania sensu prawd) oraz Kundakunda (Pawajanasara – Istota objawienia, Samajasara – Rdzeń nauki), którego można uważać za dociekliwego filozofa przyrody, któremu dżinizm, jak system filozoficzny najwięcej zawdzięcza.

A oto najważniejsze myśli owego systemu:

-                   Istnieje niezliczona ilość dusz jednostkowych (dżiwa = życie) – równych sobie – różnią się jedynie stopniem przylgnięcia do materii.
-                   Dusze z natury są świetlane, wszechwiedzące i szczęśliwe oraz duchowe i niematerialne.
-                   Dusza obejmuje dowolną ilość przestrzeni, jest subtelna i nieprzenikliwa, ale może ulec koncentracji w dowolnie małej przestrzeni.
-                   Dusza nigdy nie zanika ani nie powstaje, zmieniają się tylko jej stany (np. przybiera inne formy bytu: człowieka, boga etc).
-                   Dusza jest czystą aktywnością, czystym widzeniem, poznaniem i moralnością.
-                   Umysł to narząd myślenia, nosiciel świadomości.
-                   Adżiwa – kategorie bytów nieożywionych: eter, poruszenie (warunek ruchu, dharma), powstrzymanie (warunek spoczynku, adharma – trzeciorzędna przestrzeń), czas, substancje materialne + dusze i moksza (zbawienie) = podstawowe kategorie.
-                   Wszechświat funkcjonuje poprzez oddziaływanie na siebie żywych dusz oraz ww. kategorii.
-                   Materia, nieduchowa i cielesna, zbudowana z atomów (anu) i agregatów – każdy atom posiada własności elementów (dotyk, smak, zapach, barwa).
-                   Byt przejawia się poprzez powstawanie, zanikanie i trwanie.
-                   Kosmologia: determinizm, ciągłe następowanie po sobie cyklów rozwoju i dekadencji. Świat jest jeden i unosi się w pustej przestrzeni. Ma kształt człowieka kosmicznego.
-                   Doświadczenie to postrzeganie za pomocą zmysłów, myślenie pojęciowe i przypomnienie.
-                   Nosicielem wędrówki dusz jest ciało karmiczne - subtelna materia w duszy, tu nazywane KARMAN – tworzy materialne i duchowe ciało, powoduje przywiązania, cierpienia; aktywność w świecie zwiększa karmana i powoduje uwikłanie w samsarę.
-                   Przywiązanie pochodzi z błędnej wiary, nieprzestrzegania nakazów moralnych, z niedbalstwa, z namiętności oraz aktywności.
-                   Istnieje osiem odmian wiążącego karmana: karman przesłaniający poznanie, przesłaniający widzenie, nadmiernie doznający, omamiający, karman długości życia, indywidualnej osobowości, pozycji społecznej oraz karman utrudniający.
-                   Najważniejszy nakaz moralny to niekrzywdzenie istot żywych.
-                   Asceza i życie zakonne w podwójny sposób pomagają uwolnić się z kręgu narodzin i śmierci, zawierają bowiem:
1.      Przepisy rozpuszczające istniejącego karmana
2.      Przepisy na niedopuszczenie nowego karmana do duszy.


            Myślę, że najciekawszą teorią dżnizmu jest teoria poznania i wynikający z niej relatywizm. Charakter rzeczy dopuszcza różnorodność ujęć i orzeczeń.
            Wymienia się pięć rodzajów poznania: doświadczenie, powiadomienie, nadprzyrodzone postrzeżenie, czytanie myśli innych i wszechwiedza, będąca najwyższym stopniem wyzwolenia.

Dżina zazwyczaj nie odpowiadał wprost krótko w jakimś określonym sensie na pytanie, jakie mu zadawano, lecz chętnie wskazywał na to, że rzeczy można rozmaicie rozpatrywać z różnych stron i że stosownie do tego można udzielać różnych odpowiedzi. […] Ustalono pewną liczbę punktów widzenia, z których można rozpatrywać rzeczy, zależnie od tego czy swoją uwagę kieruje się na nazwę, przedstawienie, substancję, czy stan jakiejś rzeczy.[1]

            A zatem opisując coś musimy uświadomić sobie, jak na to patrzymy, czy chcemy skupić się tylko na nazwie czy rozszerzyć swoje poznanie na kolejne trzy stopnie widzenia. Następnie następuje sposób rozpatrywania rzeczy, który wybrać można spośród pięciu następujących: sposób utarty (desygnat używany na co dzień), syntetyczny (ogólne ujęcie jeden lub wiele przedmiotów), potoczny (codzienny, powierzchowny), prostolinijny (według nazwy istniejących i obecnych obiektów) oraz językowy.

 ~~*~~



[1] E. Frauwallner, Historia filozofii indyjskiej, s. 205.

2 komentarze:

  1. Bardzo szczegółowo i ciekawie opisane 🙏 Świetna robota, dzięki 👏

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kosmicznie wielkie dzięki za miły komentarz! :) Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń

~ zostaw po sobie ślad ~