Wedanta
Wedanta to ostatni z
ortodoksyjnych systemów filozoficznych Indii i religii hinduskiej. Nazywana
bywa też uttara mimansa – późniejsza
mimansa, ponieważ stanowiła pełnię naturalnego rozwoju mimansy, szczególnie
poprzez wpływ nauczyciela Kumarili. Mimansa zajmowała się wykładaniem i
tłumaczeniem tradycji Wedy, wedanta natomiast oznacza „koniec, kres wed” –
ostateczną naukę, jaką można wywieźć ze staroindyjskich pism.
Na kanon
wedanty składają się:
-
Upaniszady
- najważniejsze myśli wyodrębnione z
Wed;
-
Bhagawadgita
- część eposu heroicznego Mahabharaty,
kazanie Kryszny (wcielenia Wisznu);
-
Brahmasutry/Wedantasutry
autorstwa Bradajarany – są podstawą systemu, składają się na 555 sutr na
temat Brahmana.
Nauki wedanty ukształtowały cechy
intelektualne hinduizmu współczesnego, a także jego recepcji na zachodzie.
Najwięksi nauczyciele i mistrzowie mistyki, filozofowie (Wiwekananda, Aurobindo
Ghose, Radhakrishnan) to wyznawcy wedanty. System w sposób systematyczny i
logiczny wykłada najbardziej mistyczne, duchowe i niepodważalne koncepcje,
obecne w każdym systemie i nurcie religii i filozofii indyjskich.
Dzieło Bradajarany, choć uznawane
za fundament wedanty, przez trudność w odbiorze, było czynnikiem wielu
podziałów i odłamów nauki – na monistyczne lub pluralistyczne.
Rozkwit i swoją klasyczną postać,
wedanta zawdzięcza Siankarze, siwaickemu braminowi z południowych Indii, który
napisał komentarze do Brahmasutr. Dążył
do syntezy myśli wedyjskiej i jej filozofii oraz pogodzenia wielu paradoksów. Zastosował
w tym celu teorię buddyjską o podwójnym wzorcu prawdy.
Siankara
stworzył więc w VIIIw. klasyczną wedantę – adwajtę (niedwoistość), uznawaną za
filozofię wieczystą, uniwersalną prawdę dostępną każdemu człowiekowi. Brahman
uznawany za realną istność, atman, za prawdziwą naturę ludzi, maja – iluzję
materii, przyczyny złudzeń i odsuwania się od źródła istnienia.
Kolejnym
odłamem wedanty, w XIIw, była bardziej religijna wiśisztadwajta, założona przez teologa Ramanudźę. Utożsamiał on Brahmana z Wisznu, nadając mu cechy
osobowego Boga, któremu poddanie się, lub poddanie mu duszy, oznaczało
zbawienie. Odrzucił także pogląd Siankary o nierzeczywistości materii.
Rzeczywistość była jedna, o trzech aspektach: Brahmy, materii i dusz.
XIII wiek
wypełniła natomiast dwajta Madhwy
Anandatirthy. Rozwinął koncepcję Ramanudźy dotyczącą trzech aspektów
rzeczywistości, które według niego były odrębnymi istnościami. Odszedł w taki
sposób od monizmu.
Późne
średniowiecze wydało z kolei trzy odłamy wedanty:
-
Dwajtadwajta
(dualistyczny monizm) Nimbarki. Najwyższym
istnieniem jest Brahman i oddanie się mu, roztopienie w nim. Wszystko, co
powstaje z Brahmana to tak naprawdę jego emanacja – z jednej strony jesteśmy
więc tym samym, co ON, z drugiej czymś zupełnie innym.
-
Śuddhadwajta
(czysty monizm) Wallabhy, XIV i
XV w. Brahman jest absolutny, a rzeczywistość, jako jego emanacja, przejaw,
jest realna. To też oczywiście natura każdej duszy, żeby zaś do niej dotrzeć,
należy oddać się z zaufaniem Najwyższej istności.
-
Aćinta
Bhedabheda Ćajtanji Mahaprabhy, XVIw.
Skupił się on na religijnej, pobożnej relacji Brahmana z duszą, której jest
bezpośrednim źródłem.
Jak widzimy, wedanta krążyła
wokół tej samej myśli i choć powstało jej tyle odłamów, każdy zawiera w sobie
ziarno uniwersalnej prawdy, został jedynie inaczej opisany.
Ostateczną postać wedanty można
streścić następująco: istnieje wszechobecny Brahman, którego zarazem największą
tajemnicą jest jego osobowa strona (jako Ojca, Wisznu etc), wobec której dusze
winny pozostać pokorne i pobożne, zbliżać się do niego dzięki moralnym uczynkom
i godnemu życiu. Owe dusze są jednocześnie emanacją Brahmana, absolutu.
Najwyższa Jaźń człowieka jest nim. Tat twam Asi (Ty jesteś Tym).
Przez uniwersalność nauki często kojarzy się
wedantę z pierwszym jej kierunkiem adwajtą i równocześnie to ona, od XVIII., rozwijała się prężnie na Zachodzie, dzięki
naukom słynnych mistrzów hinduskich (Ramakryszny, Maharisziego, Paramahansę Joganandę (Self-Realization
Fellowship), Sai Babę,
Osho, Bhaktiwedantę Swamiego
(Międzynarodowe
Towarzystwo Świadomości Kryszny).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
~ zostaw po sobie ślad ~