piątek, 14 sierpnia 2015

Filozofia indyjska. Upaniszady.




~~*~~

Najważniejsze myśli zawarte w Upaniszadach. Pierwsze wzmianki o wędrówce dusz (transmigracji), duszy, karmie oraz poszukiwanie indyjskiego arche - nosiciela życia.


I Ożywiająca moc wody:

-                   cyrkulacja, regularny obieg wody = fazy księżyca;
-                   księżyc, jako puchar wypełniony świętym i odurzającym napojem somy, przeznaczonym dla bogów;
-                   nauka o wędrówce dusz: żywot ludzi po śmierci, w zaświatach również ma swój kres. Po śmierci w zaświatach dusza wraca do świata doczesnego;
  
-                   nauka o wyzwoleniu z kręgu narodzin i śmierci, której posiadanie pozwala odpowiedzieć na pytanie: „Dusze, które wraz z cyrkulacją wody przedostają się na księżyc, docierają tym samym do bramy królestwa niebieskiego i otwiera się przed nim możliwość osiągnięcia wyzwolenia […]. Księżyc bowiem jako strażnik królestwa niebieskiego zadaje im pytania.”[1];

-                   mistyka ofiarna (świat – ogień ofiarny);
-                   dwie drogi zmarłych: ~ droga ojców, ~ droga bogów:



***


            II Nauka o oddechu:

-                   oddech (prana) – nosiciel życia; tchnienie żywotne;
-                   mikrokosmos (człowiek) – oddech jest jego tchnieniem żywotnym, makrokosmos (świat, kosmos) – siły przyrody, które przechodzą w wiatr;
-                   pranayana – kontrola oddechu (np. w medytacji, jodze, praktyce ayurwedycznej);
-                   koncepcja sił żywotnych (mowa, wzrok, słuch, umysł etc.), z których najważniejszym jest oddech;
-                   we śnie siły żywotne ustają/przechodzą w oddech; sen jako chwilowe zwycięstwo śmierci, która nie może zaszkodzić tylko oddechowi[2]:



-                   Pięć tchnień życiowych: wydech (prana), wdech (apana), dech w górę (udana), dech razem (samana), dech na wskroś (vyana – w j. perskim to potoczna nazwa duszy);
-                   Powstanie świata: ze świadomego atmana wynika cały świat, świadomość, poznanie oraz elementy bytu są zależne i zawarte w oddechu.


***

            III Nauka o ogniu:

-                   Ogień (agni) – nosiciel życia, pochodzący ze słońca: Słońce wysyła kolorowe promienie: białe, brązowe, niebieskie, żółte, i w podobny sposób od serca człowieka biegną kolorowe żyły, które subtelnie się rozgałęziają i znajdują swoje ujście w promieniach słonecznych. Jest to droga łącząca ludzi ze słońcem.[3]
-                   Dusza ognista wstępuje w siły żywotne dając im świadomość i aktywność; dusza posiada moc twórczą;
-                   Metafora pochodni – istota poznania: oświetla siebie i rzeczy;
-                   Przestrzeń serca = kosmiczna przestrzeń (serce oczywiście połączone z elementem ognia, także w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej);
-                   Wyjaśnienie marzeń sennych: rozgrywają się, gdy dusza ognista/świetlista/mentalna w czasie snu wycofuje się do serca; oraz głębokiego snu: dusza wyślizguje się do zaświatów, opuszczając chwilowo świat doczesny, tracąc świadomość istnienia tego świata. To jest głęboki sen bez marzeń. Istnieje jeszcze wcześniejsza koncepcja o człowieczku duszy:
-                   
 

-                   Koncepcja ciała subtelnego (= cechy charakteru, uczynki dobre i złe, prana), które jest związane z duszą po śmierci i umożliwia jej transmigrację.
-                   Karman = determinująca koło żywotów moc uczynków.
-                   Istota duszy to czysta świadomość, poznanie to atrybut duszy (vijnana – poznanie/świadomość), sama świadomość jest jednak niepoznawalna, często opisywana poprzez negację (neti neti = nie to, nie to):

Nie możesz widzieć widza widzenia, nie możesz słyszeć słuchacza słyszenia, nie możesz myśleć tego, który myśli myślenie, nie możesz poznać tego, który poznaje. To jest twoja dusza (atman) wewnątrz wszystkiego. To, co od niej różne, jest bolesne.[4]

-                   Ogień zastąpiony Duszą Świata – brahmanem.
-                   Stan wyzwolenia z koła żywotów – wiedza i bezpragnieniowość. Brak przedmiotu poznania, nieśmiertelność.
-                   Postrzeganie przedmiotów: świadomość wstępuje w narządy i poprzez nie rozpoznaje przedmioty.

***

 A poniżej nauka Jadżniawalkji, której myśl przewodnia o wszechobecnej Jaźni (atmanie, duszy), będzie miała wpływ na cały rozwój filozofii indyjskiej:

  To z Upaniszad późniejsze koncepcje filozoficzne czerpały wiedzę o Duszy Świata, której jesteśmy częścią; w przeciwieństwie do szkół filozofii przyrody, które objęły nieco inną drogę, uznając istnienie dusz indywidualnych.


~~*~~



[1] E. Frauwallner, Historia filozofii indyjskiej, przekł. L. Żylicz, 1990, s. 94.
[2] Tamże, s. 99.
[3] Tamże, s. 103.
[4] Tamże, s. 110.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

~ zostaw po sobie ślad ~