Jest wiele ksiąg wiedzy, które różnią się
odpowiednio do kraju, ludności, środowiska. […] Zostały one ustanowione
odpowiednio do czasu, okoliczności i mentalności ludzi. Jaki jest cel tych
wszystkich ksiąg wiedzy? Mają one wykształcić nas, abyśmy zrozumieli naszą
pozycję, pozycję czystej duszy.[1]
Wedy
to najstarszy zabytek literacki Hindusów. Zawierają syntezę ich mądrości i
wiedzy o świecie, przekazaną w sposób wzniosły i sakralny. Sam język taki jest
– sanskryt właśnie dzięki Wedom stał się świętym indyjskim językiem.
Równocześnie piękne pieśni były łatwym sposobem na włączenie języka Ariów w
kulturę i życie Hindusów.
W
swojej treści Wedy to przede wszystkim poetyckie opisy natury, nieba oraz
związanych z nimi bóstw i konsekwencji wynikających z tego stanu rzeczy (czy
też umysłu) na życie człowieka – zarówno przeciętnego, jak i kapłana.
Wielkie
dziecięce ukochanie natury tryska niemal z każdego hymnu Rigwedy. Słoneczny
zachwyt nad potęgą przyrody w nowej zdobytej ziemi idzie w parze z uwielbieniem
i modłami do starych bogów aryjskich i stwarza nowe bóstwa i nowe
ucieleśnienia. […] na wszelką zjawę natury, złą czy dobrą, spoglądali (Hindusi)
tak jasnemi oczami, tak ciekawą duszą, że wszędzie czuli się otoczeni istotami
podobnemi do siebie, tysiąckroć tylko potężniejszymi, wolnemi od trosk i
niedoli ziemskich.[2]
Z
Rygwedy wyłania się świat podzielony
na trzy królestwa: ziemi, powietrza i nieba. Każde z nich posiada swoje bóstwa,
które są przejawami najwyższej kosmicznej mocy. O Bogu zasadniczo nie ma
wzmianki, choć niektórzy badacze dopatrują się go w Djausie (Niebo) lub
Pradżapatim.
Znacznie
częściej wspominany jest Brahma, który jako stworzyciel świata stoi jest określany mianem demiurga w hinduizmie. W swojej pierwotnej zaś formie brahman to siła magiczna, substancja,
mana (=nadprzyrodzona elektryczność), moc zaklęcia (mantry). Siłą magiczną była
wtedy mowa, święte pieśni, które posiadając tę szczególną energię mogły dokonywać
przeobrażeń. Później brahmanem został mianowany człowiek posiadający tę moc.
„Pierwotnym
celem indyjskiego ascetyzmu było zdobycie potęgi magicznej”, pisze Basham,
opierając się na głoszących swą siłę indyjskich braminach. Prawdą jest jednak
to, że ascetyzm w swojej najczystszej postaci miał tylko jeden cel – wyzwolenie
z kręgu narodzin i wcieleń. Stąd w myśli indyjskiej duża doza mistycyzmu i
doświadczenia wewnętrznego, często niezrozumiana i pomijana. Aranjaki i
Upaniszady uwypuklają to inne spojrzenie na świat i etykę, będąc podstawą do
powstania zarówno heterodoksyjnych systemów (buddyzm i dżinizm), jak i
ortodoksyjnej sankhjanistycznej jogi.
Poniżej filmik prezentujący pieśni Rygwedy w przekładzie F. Michalskiego, z pięknego wydania z 1912 roku, prawdziwa perła mej książkowej kolekcji.
Pierwsze
opisy metempsychozy pojawiają się w Brahmanach.
Są w nich zaczątki teorii o wędrówce dusz (transmigracja, sansara) oraz karmie (karman, skutki czynów dokonanych w poprzednim żywocie,
oddziałujących na żywot następny). Co za tym idzie powstały pierwsze koncepcje
materii duchowej, tworzywa duszy. W końcu, aby istniała transmigracja, musiało
istnieć „coś”, co owej wędrówki dokonuje, bo ciało fizyczne to na pewno nie
jest. Używano także pojęcia atman
(=dusza, jaźń), który oznaczał najgłębszą jaźń każdej istoty, wolną od
wszelkich cech materialnych.
„Tat
twam Asi” – Ty (jako jednostka) jesteś tym (substancją uniwersalną) – to główne
przesłanie Upaniszad. Ową substancją uniwersalną jest oczywiście brahman,
będący podłożem wszystkich zjawisk. Celem nauki (a zarazem życia) jest nie tyle
zdobycie wiedzy o istnieniu tej podstawy rzeczywistości, co uświadomienie
sobie, że to sami jesteśmy jej częścią. Brahman przebywający w ludzkiej duszy,
a nawet nią będący. To podstawowa doktryna indyjska, mówiąca o tym, że atman
(ludzka jaźń) to brahman. Wiedza o tym wyzwala z niekończącego się koła
żywotów.
Upaniszady
są zbiorem setek pism, z których wywodzą się dwie drogi rozwojowe
myśli indyjskiej. Stare Upaniszady (ok. 800r. – 600r. p. Chr.) cechuje obecność
obrzędów ofiarnych oraz opisy medytacji i ascezy, podczas gdy nowe są
przepojone pobożnością i skłonnością do modlitwy. Przyczyniły się do powstania
ortodoksyjnego systemu wedanty. Stare, których podstawowe nauki w kolejnej notce, to archaiczne wyjaśnienia zasad rządzących światem. Zastanawiano się
nad losem człowieka po śmierci, stanem głębokiego snu oraz próbowano
zidentyfikować nosiciela życia, czyli indyjskie arche.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
~ zostaw po sobie ślad ~