Ayurveda i joga klasyczna
Koniec szkoły sankhji w 500r. p. Chr. nie
oznaczał, że system wymarł. Rozwija się obecnie trojako: jako część obrazu
świata hinduisty (męska i żeńska energia tworzące świat i wszelkie cykle w
życiu człowieka); jako teoretyczne fundamenty jogi klasycznej oraz jako
podwaliny nauki o życiu, czyli ayurvedzie.
Ayurveda – nauka o życiu – jest
usystematyzowaną wiedzą, ale także praktyczną mądrością i sztuką zdrowego życia,
która ogarnia wszystkie fazy istnienia człowieka, jego ciało, umysł i ducha.[1]
Ten
najstarszy, niekonwencjonalny system medyczny przeniósł funkcjonowanie makrokosmosu
na człowieka, mikrokosmos. Wszystkie teorie wyżej omówione znalazły oddźwięk w
czynnościach ciała i psychiki ludzi. Dążeniem zaś stało się osiągnięcie czystej
świadomości, oczyszczone ciało i umysł, harmonia, czyli po prostu zdrowie.
Ayurveda
rozwinęła koncepcję pięciu żywiołów, które otaczają nas w codziennym życiu i
jako energie skupione są w ciele.
Pięć wielkich żywiołów [przestrzeń,
powietrze, ogień, woda, ziemia] tworzy trzy dosha – podstawowe energie (zasady
funkcjonalne), które w różnym stopniu obecne są we wszystkim i we wszystkich
istotach. Przestrzeń i powietrze tworzą vata. Ogień i woda – pitta. Woda i
ziemia – kapha. Trzy doshe (humory) regulują działanie psychobiologiczne
organizmu. Vata, pitta i kapha znajdują się w każdej komórce, tkance i
narządzie. Kiedy są w równowadze, tworzą zdrowie. Kiedy równowagi zabraknie,
powstaje choroba.
Owe
podstawowe energie odpowiadają za określone cechy człowieka, zarówno
psychiczne, jak i fizyczne. Na podstawie schorzeń, dolegliwości, można ustalić
jakiego elementu brakuje w organizmie, albo jakiego jest za dużo. Poprzez
zbadanie stanu swego ciała i duszy w równowadze, można dowiedzieć się, jaki typ
reprezentujemy w naturalnym stanie, zdrowia. Ayurveda w praktyce leczniczej
stosuje środki ziołowe, indyjskie przyprawy i rośliny, których kombinacja wpływa
na pobudzenie lub uspokojenie danej doshy; a także głodówki oczyszczające
organizm z toksyn.
Ważnym
elementem leczenia ayurvedyjskiego jest praca nad umysłem, czyli medytacja.
Określa się ją jako wolność, brak wysiłku (a nie koncentracja, która ogranicza
i zwęża umysł). Do tego stosuje się pranayamę, czyli kontrolę oddechu, tchnień
żywotnych. Poprzez odpowiednie ćwiczenia oddechowe można uspokoić umysł,
ochłodzić ciało, lub je rozgrzać. Oddychanie
lewym nozdrzem pobudza prawą półkulę mózgu, a oddychanie nozdrzem prawym
pobudza jego półkulę lewą.
Harmonia pomiędzy półkulami to i
harmonia w życiu, zatem zapraszam do oddechu, który jak już z Upaniszad wiemy,
był uważany za nosiciela życia…
Joga.
Szkoła
filozoficzna sankhji dała podwaliny do rozwoju jogi klasycznej, która nazywana
jest też radżajogą, czyli jogą królewską. Z mistycznych i indywidualnych
praktyk jogicznych, wyłoniono bardziej uniwersalne zasady i stopnie prowadzące
do wyzwolenia. Jogasutry Patańdżalego uważane są za najstarszy
traktat na temat jogi, zawiera on liczne aforyzmy opisujące najważniejsze
punkty praktyki.
Zaczyna się od samego
początku: Joga jest powściągnięciem zjawisk
świadomości (citta).
Przez
osiągnięcie wyzwolenia: Gdy inteligencja
osiągnie taką samą czystość co purusza, to następuje kajwalia (absolutne
wyzwolenie).
I wynikające
z tego moce nadprzyrodzone: Energia
natury nie jest przyczyną bezpośrednią wywołująca rozwój, ale sprawia to
odpowiednie jej wykorzystanie przez jogina - tak jak rolnik chcąc nawodnić
niżej położone pole jedynie przerywa przegrodę między polem zalanym wodą a
polem poniżej.
Kajwalia następuje gdy jogin spełnił cztery
cele życia i przekroczył guny. Cele i guny powracają do swego źródła, a
świadomość osiada w swej własnej naturalnej czystości.
Jogasutry są bardzo ciekawą lekturą i
przestudiowanie jej daje bardziej praktyczny i życiowy wymiar naukom sankhji.
Myślę, że choć sankhja uważana jest za szkołę filozoficzną nie można mówić o
niej w oderwaniu od jogi, bo to właśnie w jodze królewskiej osiągnęła ona
pełnię.
·
poznanie jogiczne jest intuicyjne i
bezrefleksyjne
·
wszystko istnieje realnie (pod względem czasu,
zarówno przeszłość, przyszłość, teraźniejszość), ale zajmuje inny stopień bytu
·
karma (osad, złoże karmiczne w postaci dobrych
lub złych uczynków), wrażenia zmysłowe = przywiązanie duszy
·
uczynki powodują dojrzewanie (oddziałują na
życie), dopóki tkwią w nich SKAZY
·
5 skaz: niewiedza, świadomość „jestem”,
pragnienie, nienawiść, przywiązanie do życia (instynkt samozachowawczy)
·
Osłabienie skaz następuje poprzez ascezę i
ćwiczenia wstępne do jogi: krijajogę (przepływ energii) oraz kontemplację
·
Praktyka przebiega przez rozmyślanie o Bogu,
dobroć oraz mruczenie świętej sylaby OM (dźwięk wszechświata)
·
Uspokojenie umysłu: skupienie na Bogu, pranayama,
miłość, współczucie, zadowolenie, niezważanie.
·
Ćwiczenia ze świadomością: rozmyślanie à
rozważanie à
błogość à
czysta świadomość jestem
·
Ćwiczenie bez świadomości przynosi wyzwolenie
Oto ośmiostopniowa
ścieżka jogi:
Moralność, etyka (niekrzywdzenie, prawda, powściągliwość,
niepożądanie)
|
Zasady postępowania
(czystość, zadowolenie, wysiłek, studia, Bóg)
|
Postawy ciała (utrzymanie jak najdłużej jednej postawy; asany)
|
Pranayama (kontrola oddechu, umysłu)
|
Powściągnięcie
zmysłów
|
Koncentracja (dharana)
|
Medytacja (dhyana)
|
Połączenie niższej i wyższej jaźni (samadhi)
|
Poznanie zewnętrzne
Poznanie wewnętrzne
Następnie
wyróżnia się również jogę z
powściągnięciem aktywności duchowej (umysłu). Istnieje pięć aktywności,
które uniemożliwiają wyzwolenie: właściwe poznanie, błędne poznawanie,
fantazjowanie, sen głęboki oraz przypomnienie.
Inną
praktykę proponuje joga tantryczna,
posługująca się krijajogą.
Tantryzm, rozwinął się w Vw, uznawał istnienie dwóch sił: męskiej i żeńskiej, kreowanych przez Brahmę. Owe energię występują w każdym człowieku, a wyzwoleniem jest pobudzenie ich w sobie.
Krije to techniki indywidualne, udostępniane przez mistrzów swoim
uczniom. (Kri – robić, czynić coś, czyn – rytuał). Krije to ruchy mimowolne
ciała podczas procesu oczyszczania, a także pozwalające rozbudzić się energii kundalini. Jest to energia, moc
duchowa, która przepływając przez wszystkie punkty energetyczne w ciele człowieka
(czakry), zasila go szczególną mocą połączenia z Jaźnią. Przepływ energii
zapewnia zdrowie i harmonijne funkcjonowanie umysłu, psychiki i duszy, lecz
uważana jest za niebezpieczną, ponieważ nie wszyscy są na tyle przygotowani
wewnętrznie, aby uznać możliwość
istnienia takiej siły w sobie – bycia jej częścią.
Związana z
energią kundalini jest również Hathajoga
(joga siły), która powstała w XVw. z inicjatywy Svatmarama i jego dzieła Hathajogapradipika. Następuje skupienie
na asanach i pranajamie, wysiłku fizycznym, który pobudzi w człowieku energię i
zapewni siłę fizyczną oraz psychiczną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
~ zostaw po sobie ślad ~