Sankhja
Teoretyczną treścią jogi jest sankhja,
najstarszy system filozoficzny. Samkjhja
= rachunek, liczba, wyliczenie. To
nauka, której korzenie odnajdujemy w Wedach, Upaniszadach oraz mitycznym jej
twórcy Kapile. Następnie czerpano inspiracje z Bhagawadgity, Mokszadharmy
i traktatów medycznych.
Sankhja
klasyczna (II-XIw.n.e.) to czas ostatecznego kształtu filozofii, a zarazem
podziału jej na trzy najważniejsze szkoły, z których każda miała prowadzić do
zbawienia, choć inną drogą.
Filozofia
sankhji bardzo dokładnie opisała zasady funkcjonowania świata i energii w nim
zawartych.
Fundamenty
bytu są dualistyczne: to PURUSZA
(element męski, duchowy, bierny, świadomy, atman,
człowiek duszy) + PARKRUTI
(element żeński, materia, aktywna, czynna, nieduchowa, pramateria).
Świat zbudowany jest więc z
dwóch zasad męskiej zasady poznawczej,
biernej, ale duchowej oraz z żeńskiej
zasady twórczej, czynnej, choć nieduchownej. Ich wspólny taniec powoduje
powstanie intelektu (inteligencji,
kosmicznego porządku), a następnie świadomości
własnego ja (ego, poczucie tożsamości, centrum naszych działań, myśli i
reakcji). Świadomość zaś przybiera trzy różne stany w zależności od ułożenia
trzech własności (guna):
-
SATTVA = dobroć, światło,
mądrość, przebudzenie, esencja. Dzięki niej powstaje umysł, zmysły i narządy
zmysłów.
-
RAJAS = namiętność, ruch, zmienność,
aktywność. Powoduje powstanie doznań zmysłów, uczuć, emocji.
-
TAMAS = ciemność, tępota,
bezwład, ignorancja. Odpowiada za sen, zamieszanie, prowadzi do powstania
materii, to źródło pięciu żywiołów, tworzących podstawę świata materialnego.
Pięć żywiołów to jedna z
najważniejszych koncepcji sankhji. Według teorii akumulacji, każdy element posiada określone własności i
równocześnie wynikają one z siebie w sposób rosnący i tak samo żywioł niższy
posiada wszystkie cechy żywiołu wyższego.
Elementy
|
Własności
|
Eter
|
Dźwięk
|
Wiatr
|
Kontakt/dotyk + dźwięk
|
Ogień
|
Kształt/widzenie + jw.
|
Woda
|
Smak + jw.
|
Ziemia
|
Zapach + jw.
|
Sankhja
wymienia dwadzieścia pięć istności wynikających z Puruszy i Prakruti
Według
sankhji do sfery materii należą narządy psychiczne oraz wszelkie procesy
psychiczne i stany świadomości. Zatem procesy wiodące do przywiązania i
wyzwolenia rozgrywają się wyłącznie w
sferze materii. Dusza odnosi do siebie samej stany świadomości (i inne),
choć należą one do materii i przez to błędne mniemanie jest przywiązana do
ciała. Dusza mylnie sądzi, że jest
świadomością, w rzeczywistości nie dotyczą jej ani przywiązanie, ani
wyzwolenie!
Dusza
tedy nie jest wyzwolona, nie jest związana ani nie transmigruje tym, co
transmigruje, co jest związane i co będzie wyzwolone, jest wielopostaciowa
materia.[1]
Cały
system cechuje rozbudowana psychologia, ponieważ próbowano wykazać czynniki
psychiczne umożliwiające osiągnięcie wyzwolenia (system 50ciu przedstawień,
potem 60ciu kwestii). Wyodrębniono pięcioraką
matrycę uczynków (własności psychicznych):
1. wytrwałość
2. wiarę
3. upodobanie
4. pragnienie
wiedzy
5. niepragnienie
wiedzy
a także
trzystopniowe wyzwolenie, poprzez: wiedzę, brak żądz i ustanie obrzędów
religijnych.
Świadomość
uznano za materię wypełniającą narządy. Pochodzi ona z pramaterii, pojawia się,
gdy w psychice gości dobroć (sattva). Stany świadomości w drodze do wyzwolenia
podzielono na cztery sprzeczne pary:
Prawość i przewina
|
moralność, karma
|
Wiedza i niewiedza
|
procesy świadomościowe
|
Pragnienie i brak pragnienia
|
akty wolicjonalne
|
Moc i niemoc
|
działanie i aktywność psychiczna
|
Człowiek.
Istnieją trzy narządy wewnętrzne
człowieka: umysł, świadomość „ja” i
intelekt. Służą przyswajaniu i wykorzystywaniu wrażeń odbieranych przez
zmysły zewnętrzne. Warto zauważyć na podwójne rozumienie świadomości w sankhji.
Z
jednej strony mamy świadomość „ja”, czyli ego, odpowiadające za nasze
funkcjonowanie w świecie, myśli i odbieranie bodźców, które z kolei wpływają na
stan świadomości (jasny, zmienny lub ciemny); z drugiej strony, mówi się, że
dobro duszy to cecha świadomości, a zatem element materialny w sankhji. Dusza
zaś jest ponad tymi podziałami.
Otóż
w późniejszych koncepcjach pojawia się teoria współdziałania duszy i świadomości. Skoro bowiem
świadomość jest na tyle elastyczna, by przybierać różne stany, to
niewykluczone, że jest w stanie przejąć „duchowość duszy”, przyjąć formę
duchowości i w taki sposób przelewać swoje doświadczenie wewnętrzne na świat,
urealniać je. Choć Frauwallner opisuje tę koncepcję, jako sztuczną, mi wydała
się niezwykle fascynująca, nie tylko ze względu na własne przeżycia, ale przede
wszystkim na ujęcie świadomości, jako jedynego niematerialnego narządu, który
jest w stanie łączyć się z duszą. Praktyki medytacyjne i inne mają na celu
roztopienie się atmana, jaźni, poprzez wyciszenie wszelkich czynności
zmysłowych. Jeśli świadomość jest w stanie przyjąć stan dobroci w swoim
najgłębszym przejawie (bez zniweczenia świadomości „ja”, potrzebnego do
funkcjonowania w świecie), to z pewnością może stać się emanacją choćby małej
części duszy.[1]
Sankhja
pierwotnie tłumaczyła więc dynamikę świata nadprzyrodzonym dobrem duszy,
później natomiast Windhjawasin stwierdził, że to moc uczynków i wynikający z niej
obowiązek napędza istnienie wszelkiego bytu i dzieje się to samorzutnie.
Ostatnią
z wartych wymienienia teorii sankhji jest teoria przyczynowości, według której
skutek zawarty jest w przyczynie. Na tym jednak kończą się filozoficzne poglądy
i klasyczna, jak i jakakolwiek, sankhja. Za koniec systemu uważa się porażkę
nauczyciela Madhawy w polemice z buddystą Gunamatim w 500r. p. Chr.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
~ zostaw po sobie ślad ~